Yoga: Τα πολλαπλά οφέλη για την καρδιά σου

H γιόγκα μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση και να σε βοηθήσει να διαχειριστείς το άγχος, το οποίο μπορεί να ωφελήσει την υγεία της καρδιάς.

 

 

Πολλοί άνθρωποι έχουν συνδυάσει τη γιόγκα ως μία  δραστηριότητα που προωθεί την ευελιξία και την ισορροπία. Αλλά αυτή η αρχαία παράδοση περιλαμβάνει επίσης ασκήσεις αναπνοής, χαλάρωση και διαλογισμό. Μαζί, αυτές οι πρακτικές μπορούν να οδηγήσουν σε βελτίωση των παραγόντων που σχετίζονται με την καρδιαγγειακή υγεία, όπως χαμηλότερη αρτηριακή πίεση, λιγότερο άγχος και έναν καλύτερο ύπνο. Μελέτες έχουν δείξει  ότι μπορεί να μειώσει την έκκριση της κορτιζόλης, της κύριας ορμόνης που ευθύνεται για το στρες.

Η γιόγκα προάγει τη σωματική δραστηριότητα

Η σωματική αδράνεια είναι ο νούμερο 1 παράγοντας για την ανάπτυξη καρδιακών παθήσεων, ανδρών και γυναικών στις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με την American Heart Association (AHA). Είναι επίσης ένας παράγοντας κινδύνου που είναι πιθανό να αντιστραφεί. Έρευνα δείχνει ότι τα άτομα που κάνουν γιόγκα είναι πιο πιθανό να ενεργοποιηθούν και να υιοθετήσουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες, οι οποίες μπορούν να προστατεύσουν την καρδιά.

Υπάρχουν διάφοροι τύποι γιόγκα

Είναι οι πιο ενεργοί τύποι που βοηθούν στην ενδυνάμωση και την αύξηση μυϊκής δύναμης όπως για παράδειγμα η γιόγκα Vinyasa και άλλοι τύποι πιο χαμηλής ή και μέτριας έντασης, που ενισχύουν την ευελιξία και την ισορροπία.

Η γιόγκα βοηθά στη διαχείριση του άγχους

Αν και οι ερευνητές δεν έχουν προσδιορίσει ακόμα, το πώς το άγχος συμβάλλει στις καρδιακές παθήσεις, το άγχος μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της πίεσης, οποία κατά σειρά αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Άλλοι παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο είναι, το κάπνισμα, η σωματική αδράνεια και η υπερκατανάλωση τροφής.

Όταν είσαι αγχωμένη και δεν κινείσαι, το σώμα σφίγγει και απελευθερώνει ορμόνες που μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο για χρόνιες παθήσεις όπως καρδιακές παθήσεις, διαβήτη ή ακόμη και καρκίνο.

Η γιόγκα μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη μείωση του άγχους και των συναφών ζητημάτων. Μια καναδική μελέτη που δημοσιεύθηκε τον Μάιο του 2015 στο περιοδικό “Reproductive Biomedicine Online” έδειξε βελτίωση στο άγχος, την κατάθλιψη και τα αποτελέσματα ποιότητας ζωής σε γυναίκες που περιμένουν μια αγχωτική ιατρική διαδικασία μετά από ένα πρόγραμμα γιόγκα έξι εβδομάδων.

Η γιόγκα και το νευρικό μας σύστημα

Η δράση της γιόγκα στο νευρικό σύστημα μπορεί να είναι και ένας από τους λόγους για τα οφέλη στο καρδιαγγειακό σύστημα. Σε κάθε εποχή καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε διάφορες προκλήσεις. Το σώμα μας ανταποκρίνεται και αλληλεπιδρά με ό,τι βιώνουμε σε διάφορα επίπεδα – αυτό που αντιμετωπίζουμε στην καθημερινότητα μας επηρεάζει ζωτικά, ενεργειακά, πνευματικά είτε το αντιλαμβανόμαστε είτε όχι.

Το νευρικό σύστημα αποτελεί το σύστημα που ρυθμίζει και ελέγχει την λειτουργία όλων των οργάνων του ανθρώπινου σώματος, καθώς επίσης και την μεταξύ τους αρμονική συνεργασία. Αποτελεί επίσης την έδρα των ψυχικών λειτουργιών και επιπλέον μέσω των αισθητήριων οργάνων – μάτια, αυτιά, δέρμα, γλώσσα, μύτη – συμβάλλει στην αντίληψη του περιβάλλοντος από τον άνθρωπο. Τα όργανα του νευρικού συστήματος είναι ο εγκέφαλος και ο νωτιαίος μυελός, που αποτελούν το Κεντρικό Νευρικό Σύστημα και τα νεύρα, που αποτελούν το περιφερικό νευρικό σύστημα, που με τη σειρά του διακρίνεται σε εντερικό, αυτόνομο, βρογχικό και σωματικό νευρικό σύστημα.

Το σύστημα στο οποίο θέλω να σταθώ είναι το Αυτόνομο νευρικό σύστημα. Το Αυτόνομο νευρικό σύστημα λειτουργεί ακούσια και ρυθμίζει τις καθημερινές ανάγκες χωρίς τη συνειδητή συμμετοχή του νου μας, ελέγχει όργανα, ιστούς και αδένες στο σώμα μας. Διακρίνεται σε Συμπαθητικό νευρικό σύστημα και Παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα.

Η χρόνια υπερλειτουργία του συμπαθητικού νευρικού συστήματος έχει επιπτώσεις στην ψυχοδιανοητική μας εξέλιξη, στις σχέσεις μεταξύ μας και γενικότερα στην υγεία μας. Η yoga, η πρακτική της, μαζί με εργαλεία και τεχνικές που συμπεριλαμβάνονται στην φιλοσοφία και στην επιστήμη της Yoga και προέρχονται από την πανάρχαια γνώση της Ανατολής, έχουν κοινό στόχο που τις ενώνει. Ένας από τους στόχους είναι η επαναφορά της απαραίτητης ισορροπίας του συμπαθητικού και του παρασυμπαθητικού νευρικού συστήματος και η διεκδίκηση αυτής της πολύτιμης ισορροπίας.

Κάποιες από αυτές τις τεχνικές είναι τόσο εύκολες όσο το να αναπνέουμε με συγκεκριμένους τρόπους. Φυσικά η αναπνοή ελέγχεται ακούσια από το αυτόνομο νευρικό σύστημα, χωρίς την επίδραση της θέλησης μας, αυτή η σχέση μπορεί να λειτουργήσει και αμφίδρομα καθώς έχουμε και εκούσιο έλεγχο των μυών που συμμετέχουν στην αναπνοή και υπόκεινται στη θέληση μας.


Από την Νίκη Πετρουλάκη , Certified Yoga Instructor

Το αρχικό άρθρο δημοσιεύτηκε στο  https://bestofyou.gr/


Πείτε τη γνώμη σας

Μοιραστείτε το με τους φίλους σας
Κλείσιμο

Συμμετοχή

Θα λάβετε ένα e-mail για επιβεβαίωση, αμέσως μετά την αποστολή της δήλωσης σας για συμμετοχή.